kiszsolna

Felbecsülhetetlen értékű művészettörténeti leletet ment meg a Rómer Flóris Terv

kiszsolnaMagyar állami támogatással mentik meg az összeomlástól az erdélyi Kiszsolna szász evangélikus templomának a szentélyét, amelyben Giotto di Bondone Navicella című elpusztult mozaikjának a hű freskómásolatát találták meg az év elején – hangzott el a műemléknél tartott 2016. október 27-i sajtótájékoztatón. Az értékmentő munkálatok megszervezésére a Teleki László Alapítvány kapott megbízást.

A kizsolnai sajtótájékoztatón Puskás Imre, a Miniszterelnökség kulturális örökségvédelemért felelős helyettes államtitkára elmondta: a magyar kormány a külhoni műemlékek megmentésére indított Rómer Flóris Terv keretében nyújtott ötmillió forintos támogatást az épület állagának a megőrzéséhez, és további 800 ezer forintot szán az értékes freskó feltárására és konzerválására. Hozzátette: Alexandru Pugna, a Beszterce-Naszód megyei tanács alelnöke a magyarországival azonos összegű támogatást ígért a műemlék megmentéséhez.

Az értékmentő munkálatokkal megbízott Teleki László Alapítvány igazgatója, Diószegi László elmondta: a felbecsülhetetlen értékű művészettörténeti lelet megmentése érdekében már elkezdték az állagmegőrzést. Alátámasztották a boltozatot és védőtetőt szerelnek rá, amely megakadályozza a víz beszivárgását. Fontos, hogy megakadályozzák a templom szentélye fölött még álló boltíves mennyezet beomlását, hogy így megmenthető legyen az értékes falfestmény.

A 14. században épült kiszsolnai templom belső falain találták meg a Navicella Giotto-mozaik hű másolatát. Giotto di Bondone a kutatók szerint az 1305 és 1313 közötti időszakban készítette a római régi Szent Péter-bazilikában a Navicella című mozaikot. A mű szinte teljesen elpusztult a 17. században, a Szent Péter-bazilika újraépítésekor.

Az eredeti mozaik megsemmisülése miatt a Navicella-másolatok különleges értékkel bírnak. A Giotto-mű elkészülte utáni száz évből eddig csak három ilyet ismertek: egyet Firenzéből, egyet a hozzá közeli Pistoiából és egyet Strasbourgból. Közülük egyedül a firenzei az, amelyik nemcsak alapvonásaiban, hanem részleteiben is másolta Giotto képét, pontosan úgy, ahogyan a Kiszsolnán előkerült, nagyjából a firenzeivel egyidős falfestmény is.